Peter Bo Bendixen

PETER BO BENDIXEN

Balletmester

Peter Bo Bendixen blev optaget på Den kgl. Ballets elevskole 1974 og ansat som danser ved Den Kgl. Ballet i 1983. To år senere skabte John Neumeier titelpartiet til ham i helaftensballetten Amleth. Samarbejdet med John Neumeier førte til, at Peter Bo Bendixen i 1986 blev ansat som danser i John Neumeiers kompagni Hamburg Ballett. Tre år senere vendte han tilbage til Den Kgl. Ballet, hvor han i 1991 blev udnævnt til solist og i 1993 til solodanser.

Peter Bo Bendixen har på Det Kgl. Teater danset en række vigtige hovedpartier, bl.a. Albrecht i Giselle, Struense i Caroline Mathilde, Romeo i Romeo og Julie, titelpartiet i Onegin, Junker Ove i Et Folkesagn og Gennaro i Napoli.

Sideløbende med danser-karrieren var Peter Bo Bendixen fra 1997 kunstnerisk Leder af Den Kgl. Ballets turnerende kompagni Principals and Soloists of the Royal Danish Ballet, som har gæstet blandt andet Sydafrika, Brasilien og USA, samt en række lande i Europa. I 2006 blev Peter Bo Bendixen udnævnt til balletchef i Tivoli, hvor han siden har haft ansvaret for Pantomimeteatret og de internationale balletgæstespil i Koncertsalen.

På Pantomimeteatret har Peter Bo Bendixen iscenesat en række værker af August Bournonville, blandt andet Konservatoriet og La Ventana, samt sammensat en speciel Bournonville-aften med uddrag fra Napoli, samt pas de deux’en fra Blomsterfesten i Genzano. I 2012 debuterede Peter Bo Bendixen som koreograf med en opsætning af Nøddeknækkeren i Koncertsalen i Tivoli.

IN ENGLISH
Graduating from Royal Danish Ballet School, Peter Bo Bendixen joined Royal Danish Ballet in 1983. Two years later John Neumeier created the main part for him in Amleth. The collaboration with Neumeier led Peter Bo Bendixen to join Hamburg Ballett in 1986. In 1989 he returned to The Royal Danish Ballet, where he was appointed soloist in 1990 and principal dancer in 1993.

Peter Bo Bendixen’s repertoire at Royal Danish Ballet included Albrecht in Giselle, Struense in Caroline Mathilde, Romeo in Romeo and Juliet, Onegin in Onegin, Junker Ove in A folk Tale and Gennaro in Napoli.

In 1997 while still performing with Royal Danish Ballet, Peter Bo Bendixen took the reins as artistic director of the touring group Principals and Soloists of the Royal Danish Ballet. In 2006 Peter Bo Bendixen was appointed Director of Dance in Tivoli where he serves as Artistic Director of Tivoli Ballet Theatre.

As a recognized Bournonville expert Peter Bo Bendixen has performed and staged Bournonville ballets such as La Sylfide, La Ventana, Napoli and Le Conservatoire all over the world including Brasil, China, South Africa, Germany and the US.